Zachowania użytkowników Internetu bardzo często są realizacją „psychologii tłumu”. Polega to na tym, że idziemy w tym samym kierunku, w którym podążają inni, bo dzięki temu czujemy się bezpieczniej. Świetnie widać to na przykładzie stron internetowych, zwłaszcza portali i blogów. Każdy kolejny użytkownik przyciąga następnych, a im jest ich więcej, tym popularniejsza staje się witryna – nawet jeśli nie jest jakoś szczególnie reklamowana. Nie chcemy przecież zaglądać na strony, których nikt nie odwiedza. Świetnym sposobem na zmotywowanie nowych użytkowników do pozostania na stronie jest umieszczenie na niej licznika odwiedzin.
Licznik odwiedzin to bardzo proste narzędzie, które pomimo upływu lat i zmiany trendów w webdesignie, nadal cieszy się sporą popularnością. Obecnie liczniki w mniejszym stopniu służą celom statystycznym, bo te – w o wiele dokładniejszej formie – właściciel może uzyskać chociażby z poziomu Google Analytics. Po co w takim razie miałbyś umieścić licznik odwiedzin na Twojej witrynie?
Odpowiedzi częściowo udzieliliśmy już we wstępie do tego poradnika. Przypadkowy użytkownik strony dzięki licznikowi odwiedzin może dojść do wniosku, że zawartość witryny jest bardzo wartościowa lub po prostu ciekawa. Oczywiście pod warunkiem, że licznik prezentuje imponujące lub przynajmniej satysfakcjonujące statystyki.
Ponadto licznik odwiedzin motywuje samego właściciela witryny do tego, aby stale ją rozwijać, aktualizować treści czy podejmować tematy oczekiwane przez jego czytelników. Nic tak nie poprawia nastroju, jak wiadomość, że np. w ciągu ostatnich kilku dni przybyło 100 nowych użytkowników. To obrazuje zwiększający się zasięg strony internetowej.
Wszystko to prowadzi do jednego wniosku: licznik odwiedzin realnie zwiększa zaufanie do witryny i jej autora. Dlatego poważnie rozważ jego umieszczenie na Twojej stronie, nie słuchając „dobrych rad” podpowiadaczy, którzy rozgłaszają, że liczniki to archaizm.Jeśli chcesz dodać licznik odwiedzin czy odsłon na Twojej stronie internetowej, to masz do wyboru różne rozwiązania. Bardzo fajnie sprawdzają się tutaj wtyczki do popularnych systemów CMS. Najłatwiejszą opcją będzie jednak skorzystanie z darmowego generatora liczników odwiedzin online. Przygotowaliśmy listę kilku stron, które oferują taką możliwość.
To jedna z najpopularniejszych polskich stron z różnego rodzaju dodatkami do witryn. Wygenerowanie licznika odwiedzin jest banalnie proste: wystarczy, że podasz kilka podstawowych informacji, wybierzesz szablon graficzny wyświetlania licznika, a następnie skopiujesz wygenerowany kod HTML i umieścisz go na stronie.
To bardzo proste, ale dostatecznie funkcjonalne narzędzie, które możemy Ci polecić, jeśli nie masz wielkich wymagań w zakresie estetyki – zwracamy uwagę na mocno ograniczone możliwości personalizacji wyglądu licznika (mała liczba szablonów).
W przypadku tego generatora od razu warto zwrócić uwagę na fakt, że umożliwia on dość szeroki wybór formatów wyświetlania licznika. Możesz postawić na diagram słupkowy, tabelkę, zażyczyć sobie, aby narzędzie zliczało wizyty z dzisiaj, wczoraj, a także informowało o tym, ilu użytkowników aktualnie znajduje się na stronie.
Kod HTML po wygenerowaniu najbardziej rozbudowanej wersji licznika prezentuje się tak:
Licznik odwiedzin to oczywiście tylko jedna z opcji na uatrakcyjnienie layoutu witryny. Możliwości jest znacznie więcej – by wymienić chociażby tę, która jest motywem przewodnim naszej strony, czyli licznik odmierzający, ile czasu zostało do końca jakiegoś wydarzenia.